Każdy z tematów dostępny jest po wcześniejszej rezerwacji.
Łąki Nowohuckie bez tajemnic
Czym są Łąki Nowohuckie? Co to znaczy, że są użytkiem ekologicznym? Z czym łączy się zakwalifikowanie Łąk do obszaru Natura 2000? Uczestnicy warsztatu poznają historię tego miejsca oraz podstawowe formy ochrony przyrody występujące w Polsce.
Zajęcia prowadzone są w formie spaceru połączonego z obserwacją przyrodniczą.
W zależności od pory roku, spotkanie będzie szansą na poznanie innych gatunków, które aktualnie można zaobserwować w tym wyjątkowym miejscu – ptaków, owadów, roślin.
Cel warsztatu:
- rozwijanie wiedzy o ochronie przyrody i znaczeniu ochrony bioróżnorodności w miastach
- prowadzenie obserwacji i eksperymentów z zastosowaniem metod poznania naukowego
- kształtowanie postawy dbałości o środowisko przyrodnicze
Metody i formy:
- aktywne słuchanie,
- obserwacja kierowana,
- spacer badawczy,
- zajęcia terenowe z wykorzystaniem lup, lornetek
W skali miasta
Podczas zajęć uczniowie poznają różne sposoby mierzenia odległości i wymiarów otaczających je przedmiotów i przestrzeni – od taśmy mierniczej po suwmiarkę. Zmierzą się też z przeskalowywaniem przestrzeni i pomniejszaniem obiektów. Ważną częścią zajęć będzie tworzenie mapy terenu – budynku ośrodka kultury lub fragmentu osiedla, zależnie od warunków pogodowych. Mapy narysowane przez uczniów porównamy z mapami wykonanymi przez profesjonalistów.
Cel warsztatu:
- rozwijanie umiejętności myślenia przestrzennego
- porównanie technik i sposobów dokonywania pomiarów na przestrzeni wieków
- przybliżenie pojęć skala, mapa, plan
Metody i formy:
- obserwacja
- aktywne słuchanie
- zabawa ruchowa
- praca plastyczna
- współpraca w zespole
Przebudowy
Czym się różni praca architekta od pracy urbanisty? Punktem wyjścia do działania będzie uważna refleksja na temat miasta i różnych rozwiązań urbanistycznych stosowanych na przestrzeni dziejów – od starożytności, przez włoską koncepcję miasta idealnego aż po miasta postindustrialne. Z pomocą prostych materiałów uczniowie zbudują makiety, porównując różne rozwiązania i szukając ich cech szczególnych.
Cel warsztatu:
- rozwijanie umiejętności planowania i myślenia przestrzennego oraz współpracy w grupie
- uwrażliwienie na otaczającą przestrzeń
- kształtowanie świadomości obywatelskiej
- działania konstrukcyjne
Metody i formy:
- obserwacja
- aktywne słuchanie
- zabawa ruchowa
- praca plastyczna i konstruktorska
- współpraca w zespole
- dyskusja
Superbohaterki i superbohaterowie
Jak wygląda komiks? I kto może być jego bohaterem/ką? W oparciu o wybrane teksty kultury uczniowie poznają cechy wyróżniające komiks, a później zaprojektują w grupach własne paski komiksowe o osobach budujących Nową Hutę. Prace powstaną w oparciu o nietypowe działania z fotografią i rekwizytami. Rozgrzewką przed tworzeniem będą ruchowe ćwiczenia z obszaru pedagogiki teatru oraz zabawy słowne.
Cel warsztatu:
- poznanie cech komiksu jako tekstu kultury
- rozwijanie świadomości swoich mocnych stron
- praca grupowa
- budzenie refleksji na temat dziedzictwa kulturowego
- działania twórcze
Metody i formy:
- aktywne słuchanie
- obserwacja
- zabawa ruchowa
- praca twórcza
- współpraca w zespole
Prowadzenie: zespół Nowohuckiego Laboratorium Dziedzictwa
Zapisy: nhlab@okn.edu.pl
Cena: 15 zł/zajęcia
Materiały do zajęć w cenie: tak
Dla dzieci z klas IV - VI
Terminy: stały nabór
Miejsce: Ośrodek Kultury Norwida
Rodzaj zajęć: grupowe
Liczba dostępnych miejsc w grupie: 25 osób
Czas trwania zajęć: 90 minut
Informacje na temat dostępności: Zajęcia w budynku OKN odbywają się w przestrzeniach bez barier architektonicznych. Warsztaty mogą być dostosowane do potrzeb osób z różnymi potrzebami (po wcześniejszym omówieniu z nauczycielem). Na zajęciach może być obecny tłumacz PJM.
fot. Grzesiek Mart